Anna Tanoda

Anna Tanoda

Matek

2020. március 23. - Annafejleszt

 

 

Kedves Gyerekek, Szülők!

Az ovis matek foglalkozások magukban foglalják a számlálás, műveletvégzés, mennyiségi relációk, mennyiségállandóság,számfogalom kialakítását, elmélyítését.

Azért soroltam fel ezeket a fogalmakat, mert keresőbe beírva további érdekes feladatok, játékok kereshetőek ezek gyakorlására.

Természetesen én is adok feladatokat ezekhez.

Nagyon fontos a megfigyelés útján történő tapasztalatszerzés. Először mindig térben, cselekedtetés által gyakoroljunk.

1.

Gyűjtsünk az adott számhoz rendelhető tárgyakat.( mindegyik kisgyerek más-más szinten van, ezért van aki 3, van aki 5 és vannak akik akár 10 tárggyal is dolgozhatnak. Ha nem vagyunk biztosak a gyermek tudásában, kezdjük kisebb darabszám gyűjtéssel.) Pl.: Keress és hozz ide nekem 5 plüssállatot, vagy-ha már így össze vagyunk zárva a lakásban újabban-gyere segíts megteríteni, és vegyél elő 5 kanalat.

2.

Minél több észlelési úton erősítsük meg az adott mennyiséget. Pl.: látod, öt kanál van a kezünkben, most hallgassuk csak, mennyi kis koppanást hallunk miközben letesszük őket a tányérok mellé az asztalra.

3.

A gyurmázás nagyon sok mindent fejleszt, matek foglalkozáson is nagyon hatékonyan lehet vele dolgozni. Csinálhatunk előre meghatározott darabszámú kukacot, gombócot, ügyesebbek valamilyen állatot, tulajdonképpen bármit gyurmából. Lényeg, hogy annyi készüljön amennyi számút megbeszéltünk. 

4.

Készíthetünk mi is a gyermek mellett gyurma figurákat. Össze tudjuk hasonlítani a miénket az övével. Kinek van több-kevesebb-ugyanannyi? Végtelenül variálhatóak a matek feladatok ilyen esetben. pl.: ha elveszünk egyet a miénkből vajon kinek lesz több figurája? Ugyanannyi lett? Ha csinálsz még egy figurát kinek lesz több? Ha ezek a figurák innen előled elmennek egészen ide hozzám vajon akkor is ugyanannyi van mint amikor előtted voltak? (mennyiségállandóság gyakorlására) Egész egyszerűen színt vihetünk a gyurmázásba azáltal, hogy egy kis papírt teszünk a gyerek elé, erre helyezi a gyurma gombócokat-nevezhetjük máris tányérnak a papírt és élethűbb a játék. Egy kékre színezett papírdarabon pedig gyurma kacsák úszhatnak.

Elküldök egy egyszerű, jól használható gyurma receptet:

Az örök érvényű főzött gyurma receptje

 

 

Szám-Ház

A játékhoz egy nagyobb méretű papírra van szükségünk, melyre a mellékelt kép szerint házakat rajzolunk.

img_7807.jpg

Mindegyik háznak négy ablaka van. Ezekhez a kis ablakokhoz igazítva méretre vágunk negyven darab kis papírt, hogy egyenként illeszkedjenek az előre megrajzolt ablakokhoz.

Minden házhoz a tetőn jelzett mennyiségben az alábbi jelek tartoznak.

img_7823.jpg

 

 

 

ezek pl. az 1-es számú ház ábrái

 

 

 

A kész játék így néz ki:

img_7802.jpg

 

A gyerekek feladata, hogy az összekevert ablakokat a megfelelő házhoz illesszék.

 

Melyikből van...?

Nagyon egyszerű az előkészülete az alábbi játéknak. Gyűjtsünk max. 10 darabot bármiből, ami otthon a kezünk ügyébe kerül. (játék kocka, gomb, plüss állat...)arra figyeljünk, hogy legyen amiből több és legyen amiből kevesebb  van.

1.

Kérjük meg a gyerekeket, hogy keresse meg azokat a tárgyakat amikből a legtöbb/legkevesebb/ugyanannyi van.

2.

Megkérjük őket, hogy egy adott darabszámú tárgyat keressenek meg. ( pl.:Hozd ide nekem, amiből négyet látsz)

3.

Azokat a tárgyakat keresse meg amikből annyi van amennyit tapsoltunk.

Hasznosan beépíthetjük ezt a játékot rendrakáshoz is :)

 

Figyeld a számot

Dobjunk egy dobókockával. Előtte beszéljük meg, hogy a dobott számnál eggyel többel/kevesebbel fogjuk végrehajtani a feladatot.

A feladat legyen valami mozgásos, hogy még könnyebben rögzüljön az adott szám.

Pl.: Most a dobott számnál eggyel több nyusziugrást fogunk végrehajtani. Dobunk pl.: 3-at. Így négy nyusziugrás lesz a feladat.

Célszerű a mozgás végrehajtásakor hangosan számolni. Nehezíthető, ha a dobott értéknél minél több eltéréssel kell végrehajtani a feladatot, és nem csak egy hanem akár több számmal térünk el a dobottól.

A dobókocka vizuálisan segít nekünk a feladatnál, de támaszkodhatunk a hallásunkra is helyette. Ilyenkor tapsolunk, kopogunk egy adott számot és abból kiindulva kezdjük a játékot.

 Számolj-táncolj

https://www.youtube.com/watch?v=K6VJvzxHxRc

 

 Dolgozz a számítógépen mint a nagyok-oldd meg az alábbi linken található feladatot:

http://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=300&select_osztaly_search=1-osztaly&select_tantargy_search=matematika&select_temakor_search=osszes-temakor

 

Föld-muffin

img_8356.JPG

Kissé rendhagyó feladat következik.

Muffint sütünk, közben a Föld napjáról beszélgetünk, és persze számolunk is.

Kicsit lejjebb mellékelek egy muffin receptet amit nagyon egyszerű megsütni-de természetesen más receptet is használhatunk. Annyit kell módosítanunk rajta, hogy a mi sütinkbe összekeverve kék és zöld ételfesték is kerül.

Az alapanyagok kimérésénél a gyerekek is segíthetnek, sőt, ezt szánom nekik fő feladatnak :)

Számolják hány csésze, hány kanál szükséges az alapanyagokból. Keverjék jól össze őket, ezzel a szem-kéz koordináció is fejlődik (nem is olyan egyszerű csomómentesre keverni úgy, hogy közben a keverőtálban maradjon a tészta)

Kanállal a muffin formákba kanalazzák a folyós tésztát- ez is nagy ügyességet igényel.

Számoljuk meg egy-egy muffin formába hány kanál tésztát kell tennünk?

Összesen hány muffinformába került tészta?

Közben az alapanyagok tulajdonságait is megismerik, a mennyiségi relációkat (több-kevesebb-ugyanannyi)is gyakorolják, hiszen akkor vagyunk ügyesek, ha minden muffinformába közel azonos mennyiségű tészta kerül. Megnézzük velük, vajon melyikben van a legkevesebb-legtöbb? Ha szükséges tegyünk még bele, vagy vegyünk ki keveset...

Amíg sül a muffin beszélgessünk a Föld napjáról, ami miatt kékes zöldre festettük a tésztánkat. Hiszen így hasonlít a bolygónkra. Ennek kapcsán a környezetvédelemről, állatokról, növényekről is beszélgethetünk.

Amíg megsül  a sütink, a beszélgetésünk által fejlődött a szókincs, logikus gondolkodás, új fogalmakkal ismerkedhettek meg a gyerekek.

Ha kész a süti, már csak az van hátra, hogy megegyük azokat. Persze mivel ez egy feladat része, feltétlen számolják hányadik sütinél tartanak :)

http://kristofkonyhaja.hu/receptek/a-mindent-vivo-muffin--88

 

 

 

 

 

Számok, képek mennyiségek

https://learningapps.org/9237800

 

 Alma-matek

Az alábbi kép alapján készítünk lombokat és rajzolunk rá almákat. (1-5-ig, ha ez könnyedén megy akkor 10-ig.)

ovismatek2.jpg

Csipeszekre számjegyeket is rajzolhatunk, de először inkább pöttyöket rajzoljunk úgy, hogy az egyes csipeszeken annyi pötty legyen mint amennyi alma van az egyes lombokon.

A gyerekek feladata, hogy megtalálják az almák száma alapján a fák törzsét.Ha egyezik az alma és a törzsön látható szám mennyisége akkor felcsipeszelik a lombot a törzsre.

1.

párosítsák össze a gyerekek a lombokat-törzseket helyesen.

2.

keresd meg azt a törzset amin annyi pöttyöt látsz emennyit tapsolok(szemek csukva), utána keresd meg hozzá az almákat.

3.

Párosítsuk össze az összes fát, majd tegyünk  magunk elé egy "kész" fát. Kérjük meg a gyerekeket, hogy keressenek egy olyan fát és tegyék a miénk mellé amin kevesebb/több alma van mint a miénken. Mennyivel van kevesebb/több? Mennyi kellene megenni az egyik fáról, hogy ugyanannyi legyen mind a kettőn?

4.

Állítsunk fel sorozatot. Keressék meg a gyerekek a legkevesebb almával rendelkező fát. Tegyék mellé azt ami eggyel több...és így tovább. Lehet fordítva, csökkenő sorozatot is felállítani.

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://annafejleszt.blog.hu/api/trackback/id/tr8315547054
süti beállítások módosítása