Kedves Gyerekek, Szülők!
A mai játékos feladatok a következők:
Mondókázz és mozogj!
Bal, jobb, bal, jobb,
lépteket hallok. (ütemre lépünk)
Így dübög az elefánt, (dübögünk a lábunkkal)
így oson a macska, (lábujjhegyen lépkedünk)
így szalad a kisegér, (apró, gyors léptekkel futunk)
így fut a lovacska.(nagyobb lépéssel futunk)
Nyuszi fülét hegyezi (nyuszifület mutatunk),
A bajuszát pödöri (bajuszpödrés utánzása).
Répát eszik ropp, ropp, ropp (harapunk egyet a levegőben),
Nagyot ugrik, hopp, hopp, hopp (ugrunk).
Sim-sum, fúj a szél, (felemelt karral hajlongunk)
Ez a kis fa jaj de fél. (összehúzzuk magunkat)
Minden ága megremeg, (remegtetjük karjainkat)
A levele lepereg. (ujjainkat mozgatva lefelé hajtjuk karunkat)
Ej-haj, semmi baj, (fejünket rázzuk)
Újra zöldül majd a gally. (széttárjuk kezünket, mintha lombok lennénk)
Dobókocka torna:
Ehhez a játékhoz egy dobókockára van szükségünk. (Ha nem találunk, papírdarabokra is felrajzolhatjuk a pöttyöket 1-6-ig, amiket összehajtogatunk és minden körben húzunk egyet a papír gombócokból. Amit már kihajtottunk feladat után visszatesszük a "közösbe" és újabb kör kezdődik.)
A játék előtt megbeszéljük, a dobókocka melyik számához melyik mozgás tartozik. (pl. 1-nyusziugrás, 2-békaugrás, 3-terpeszugrás, 4-guggolás, 5-bukfenc, 6-fejünk felett taps.) Annyiszor kell végrehajtani a feladatot amennyi pöttyöt mutat a kocka.
Kezdődhet is a játék. Aki dob, végrehajtja a megbeszélt mozgást annyiszor amennyi pöttyöt dobott.
Ezzel mozgunk, számolunk, és persze tornáztatjuk az emlékezetünket is, hiszen emlékezni kell mikor milyen mozgást kell végrehajtanunk.
Örök klasszikus: ugróiskola
Ezt a játékötletet azért hoztam, mert sokszor csak kinti térben, udvaron vagy játszótéren tudjuk elképzelni. Ha van lehetőségünk rá aszfalt krétával meg is rajzolhatjuk a kockákat. Viszont lakásban is játszható. Keressünk egy szigetelőszalagot, azt padlóra, parkettára leragasztva szuper ugróiskola "rajzolható". Szigetelőszalag hiányában papírcsíkokat is vághatunk, leragaszthatjuk celluxszal is azokat.
Maradj a hídon:
Szükségünk van celluxra, vagy szigetelőszalagra, vagy hosszú fonalra. Ha udvaron játszunk akkor aszfaltkréta is megfelelő.
Rajzoljunk (ragasszunk) a padlóra cikkcakk, hullámos, kanyargós utat, amilyen hosszan csak tudunk. A gyerekek feladata, hogy ezen végigmenjenek úgy, hogy ne essenek le a felrajzolt mintáról. Játékból ők egy hídon mennek át és vigyázni kell le ne essenek a krokodiloktól hemzsegő folyóba-ettől izgalmasabb lesz :)
Persze nehezíthetjük azzal, hogy ha tapsolunk hátrafelé kell haladni, vagy ha matekozni is szeretnénk és hallási figyelmet fejleszteni is, akkor lehet egy taps- hátrafelé indulás, 2 taps- lábujjhegyen járás, 3 taps-sarkon járás.
A lényeg, hogy a hídon maradj :)
Zokni dobás:
Pár darab zoknira van szükségünk, és egy vödörre, dobozra amibe célzunk.
A zoknikat összegombócozzuk, és kezdődhet is a célba dobás.
Ez az egyszerű játék is segíti a lateralitás, oldaliság kialakulását , a szem-kéz koordinációt, gondolkodást, hiszen meg kell tervezni a távolságot, az erőt, irányt a dobásoknál.A kudarc és sikerélmény megtapasztalásában, helyes kezelésében is segít.
Több célhelyet is kihelyezhetünk, és meghatározhatjuk melyik mennyi pontot ér. Ezzel már matekozhatunk is közben. Célszerű a célhelyeket 1-2- max.3 ponttal ellátni, így ovisunk is nagyobb sikerrel számolja össze a pontjait.
Alagút:
A következő játék is könnyen elkészíthető. Papírlapok kellenek hozzá melyeket celluxszal leragasztunk a padlóra, vagy esetleg két oldalról egy-egy könyvet a papír szélére téve is megtámasztható. Én színes papírt használtam de egyszínű is teljesen jó.
Ha párhuzamos pályát készítünk akkor versenyezhetünk is a gyerekekkel. Lehet csak egy pályát is készíteni, azt cikkcakk vagy hullám vonalban felállítani, de akár egyenesen is.
A gyerekek feladata, hogy egy kislabdát, gumilabdát, kisautót, végigvezessenek a pályán.
És most egy kis matek mozgással...
Nehezíthetjük ha az alagutak tetejére pöttyöket (még nehezebb ha számjegyeket) rajzolunk és a gyerekek úgy haladnak végig a pályán, hogy egyre nagyobb számú alagutak következzenek.
Azt is játszhatjuk, hogy ezek garázsok. Mindig egy- egy autót állítunk a garázsba, mindig abba amelyik tetején azt a mennyiségű pöttyöt (vagy számjegyet)látja a gyerekünk amennyit mi mondunk, vagy tapsolunk neki.
Állati játék:
A következő játékhoz először elküldök pár fogalmat, hogy pontosan tudjuk hogyan utánozhatóak le az állatmozgások.
kutya: négykézláb mászás, keresztezett mozgás, tehát amikor jobb kar előre akkor a bal láb kíséri .
cica: tenyéren+talpon járás-lassan, puhán
gólya: járás magas térdemeléssel, karok nyújtva magunk előtt mint egy csőr
tyúk: egyik sarok a másik láb ujjaihoz ér pontosan.
veréb: páros lábon ugrás
nyusziugrás: guggolás, combok összezárva, tenyerünket magunk elé tesszük és utána ugrunk.
béka: guggolunk, térdek szét vannak nyitva, kezünk csak mellettünk támaszt, lábbal ugrunk előre.
pók: ülésben helyezkedünk el, térdeket felhúzzuk, feneket megemeljük, tenyéren és talpon támaszkodva haladunk előre.
rák járás: ugyanaz mint a pók csak hátrafelé haladunk.
skorpió: ugyanaz mint a pókjárás csak oldalazva haladunk
tigris: tenyéren és talpon mászunk előre, közben mindig megérintjük az ellenkező oldali térdünket
medve:tenyéren és talpon haladunk előre de mikor a tenyér mozdul akkor az ellenkező oldali láb is.
kígyó: hason fekvésben haladunk előre, a lábakat csak húzzuk magunk után nem mozognak, az alkarunkra támaszkodva kúszunk.
teknős: négykézláb járás hátunkon valami nem túl nehéz tárgy. Pl.:babzsák, plüssállat-vigyázzunk ne essen le
1.
lerajzoljuk az állatokat( a gyerekek is segíthetnek) lapokra, majd húzunk egyet, és úgy haladunk végig az előre kijelölt vonalon ahogyan a kártyán lévő állat halad.
2.
Mondunk a gyerekeknek az egyik állatra jellemző tulajdonságot, miután felismerte melyik állatról van szó, aszerint halad végig a pályán.
3.
barkochba: gondolunk egy állatra-vagy a gyerekünk- a másik kérdéseket tesz fel amire igennel és nemmel kell válaszolni. Ha kitalálta a játékos az állatot, azzal a mozgással halad végig a pályán.
4.
Lehet egyszerre több állatot is húzni a lapok közül, majd miután megnéztük őket eltesszük és emlékezetből kell leutánozni a mozgásokat.
5.
Hasonlóan az előző feladathoz az emlékezetünkre hagyatkozunk mozgás közben, de most az adott állatra jellemző hangot mondunk majd jegyzünk meg egymás után.
Játszhatunk versenyben is párhuzamos pályán a gyerekekkel, biztos nagyon fogják élvezni, nekünk meg nem árt egy kis mozgás :)
Hipi-hopi
Az alábbi oldalon egy könnyen elkészíthető nagyon szórakoztató mozgásos játékötlet található.
Mozgás és számolás színesben
Az alábbi képen látható egyszerű mozgásos játéktáblát elkészítjük.
Szükségünk van egy színes és egy számos dobókockára illetve egy bábura. A játéklapon a körök olyan színűek legyenek mint a dobókocka színei.
(ha nincs színes dobókockánk, egy számosat is leragaszthatunk színes papírral)
A "start" mezőről indulunk, mindkét kocka dobásával. A színek mozgásos feladatokat jelölnek, melyeket annyiszor kell végrehajtani amennyit a számos kocka mutat. Mindig a soron következő olyan színre lépünk melyet dobtunk, és ott végrehajtjuk a színhez tartozó mozgást annyiszor amekkora számot dobtunk.
Színekhez tartozó mozgások: (persze mást is kitalálhatunk)
zöld= bukfenc
kék= guggolás
citromsárga= terpeszugrás
narancssárga= előre karkörzés
piros=páros lábon ugrás
lila= nyusziugrás
Van három olyan mező ahol több irányba is lehet haladni, plusz feladatért a célhoz vezető rövidebbik úton folytathatjuk a játékot. ( két mező úgy van kialakítva, hogy előbbre visz a cél felé a jó válasz, egy pedig "megment" az újrakezdéstől azáltal, hogy jó válasz esetén maradunk a helyünkön nem kell a "start" mezőre visszalépni)-ez játék közben nyilvánvalóvá válik és könnyen megérthető.
Plusz feladat:
- érintsd meg a a bal kezeddel a jobb térdedet
- érintsd meg a jobb kezeddel a bal füledet
Célba ragacs
Az alábbi játékhoz szigetelőszalagot ragasztunk össze-vissza ajtóra, vagy két szék közé, és apró pompomokkal célba dobunk velük. Ha ügyesek vagyunk felragadnak a szalagra.
Zsebkendő darabkák is ragadnak, azokkal is lehet játszani. Szem kéz koordinációt fejleszt, illetve versenyezhetünk is mely a kudarctűrő képességet is fejleszti. Megszámoljuk kinek mennyi golyó maradt fenn a ragacson, ő lesz a nyertes. Így a számlálást is gyakoroljuk. Megbeszéljük kinek lett több/ kevesebb találata.
Mozgás videó
Garantált a jó étvágy bármi is legyen az ebéd, ha végigcsinálod az alábbi videó segítségével a torna foglalkozást :)
https://www.youtube.com/watch?v=_nKvCEJsv9k
Figyelem-testrész-móka
https://www.youtube.com/watch?v=CY8K7y3hHZY