Anna Tanoda

Anna Tanoda

Nagymozgások, Testtudat, Testséma

2020. március 23. - Annafejleszt

Kedves Gyerekek, Szülők!

A mai játékos feladatok a következők:

Mondókázz és mozogj!

Bal, jobb, bal, jobb,

lépteket hallok. (ütemre lépünk)

Így dübög az elefánt, (dübögünk a lábunkkal)

így oson a macska, (lábujjhegyen lépkedünk)

így szalad a kisegér, (apró, gyors léptekkel futunk)

így fut a lovacska.(nagyobb lépéssel futunk)

 

Nyuszi fülét hegyezi (nyuszifület mutatunk),

A bajuszát pödöri (bajuszpödrés utánzása).

Répát eszik ropp, ropp, ropp (harapunk egyet a levegőben),

Nagyot ugrik, hopp, hopp, hopp (ugrunk).

 

Sim-sum, fúj a szél, (felemelt karral hajlongunk)

Ez a kis fa jaj de fél. (összehúzzuk magunkat)

Minden ága megremeg, (remegtetjük karjainkat)

A levele lepereg. (ujjainkat mozgatva lefelé hajtjuk karunkat)

Ej-haj, semmi baj, (fejünket rázzuk)

Újra zöldül majd a gally. (széttárjuk kezünket, mintha lombok lennénk)

 

Dobókocka torna:

Ehhez a játékhoz egy dobókockára van szükségünk. (Ha nem találunk, papírdarabokra is felrajzolhatjuk a pöttyöket 1-6-ig, amiket összehajtogatunk és minden körben húzunk egyet a papír gombócokból. Amit már kihajtottunk feladat után visszatesszük a "közösbe" és újabb kör kezdődik.)

A játék előtt megbeszéljük, a dobókocka melyik számához melyik mozgás tartozik. (pl. 1-nyusziugrás, 2-békaugrás, 3-terpeszugrás, 4-guggolás, 5-bukfenc, 6-fejünk felett taps.) Annyiszor kell végrehajtani a feladatot amennyi pöttyöt mutat a kocka.

Kezdődhet is a játék. Aki dob, végrehajtja a megbeszélt mozgást annyiszor amennyi pöttyöt dobott.

Ezzel mozgunk, számolunk, és persze tornáztatjuk az emlékezetünket is, hiszen emlékezni kell mikor milyen mozgást kell végrehajtanunk.

 

Örök klasszikus: ugróiskola

Ezt a játékötletet azért hoztam, mert sokszor csak kinti térben, udvaron vagy játszótéren tudjuk elképzelni. Ha van lehetőségünk rá aszfalt krétával meg is rajzolhatjuk a kockákat. Viszont lakásban is játszható. Keressünk egy szigetelőszalagot, azt padlóra, parkettára leragasztva szuper ugróiskola "rajzolható". Szigetelőszalag hiányában papírcsíkokat is vághatunk, leragaszthatjuk celluxszal is azokat.

 

 Maradj a hídon:

Szükségünk van celluxra, vagy szigetelőszalagra, vagy hosszú fonalra. Ha udvaron játszunk akkor aszfaltkréta is megfelelő.

Rajzoljunk (ragasszunk) a padlóra cikkcakk, hullámos, kanyargós utat, amilyen hosszan csak tudunk. A gyerekek feladata, hogy ezen végigmenjenek úgy, hogy ne essenek le a felrajzolt mintáról. Játékból ők egy hídon mennek át és vigyázni kell le ne essenek a krokodiloktól hemzsegő folyóba-ettől izgalmasabb lesz :)

Persze nehezíthetjük azzal, hogy ha tapsolunk hátrafelé kell haladni, vagy ha matekozni is szeretnénk és hallási figyelmet fejleszteni is, akkor lehet egy taps- hátrafelé indulás, 2 taps- lábujjhegyen járás, 3 taps-sarkon járás.

A lényeg, hogy a hídon maradj :)

 

Zokni dobás:

Pár darab zoknira van szükségünk, és egy vödörre, dobozra amibe célzunk.

A zoknikat összegombócozzuk, és kezdődhet is a célba dobás.

Ez az egyszerű játék is segíti a lateralitás, oldaliság kialakulását , a szem-kéz koordinációt, gondolkodást, hiszen meg kell tervezni a távolságot, az erőt, irányt a dobásoknál.A kudarc és sikerélmény megtapasztalásában, helyes kezelésében is segít.

Több célhelyet is kihelyezhetünk, és meghatározhatjuk melyik mennyi pontot ér. Ezzel már matekozhatunk is közben. Célszerű a célhelyeket 1-2- max.3 ponttal ellátni, így ovisunk is nagyobb sikerrel számolja össze a pontjait.

 

Alagút:

img_7725.JPG

A következő játék is könnyen elkészíthető. Papírlapok kellenek hozzá melyeket celluxszal leragasztunk a padlóra, vagy esetleg két oldalról egy-egy könyvet a papír szélére téve is megtámasztható. Én színes papírt használtam de egyszínű is teljesen jó.

Ha párhuzamos pályát készítünk akkor versenyezhetünk is a gyerekekkel. Lehet csak egy pályát is készíteni, azt cikkcakk vagy hullám vonalban felállítani, de akár egyenesen is.

A gyerekek feladata, hogy egy kislabdát, gumilabdát, kisautót, végigvezessenek a pályán.

És most egy kis matek mozgással...

Nehezíthetjük ha az alagutak tetejére pöttyöket (még nehezebb ha számjegyeket) rajzolunk és a gyerekek úgy  haladnak végig a pályán, hogy egyre nagyobb számú alagutak következzenek.

Azt is játszhatjuk, hogy ezek garázsok. Mindig egy- egy autót állítunk a garázsba,  mindig abba amelyik tetején azt a mennyiségű pöttyöt (vagy számjegyet)látja a gyerekünk amennyit mi mondunk, vagy tapsolunk neki.

 

Állati játék:

A következő játékhoz először elküldök pár fogalmat, hogy pontosan tudjuk hogyan utánozhatóak le az állatmozgások.

kutya: négykézláb mászás, keresztezett mozgás, tehát amikor jobb kar előre akkor a bal láb kíséri .

cica: tenyéren+talpon járás-lassan, puhán

gólya: járás magas térdemeléssel, karok nyújtva magunk előtt mint egy csőr

tyúk: egyik sarok a másik láb ujjaihoz ér pontosan.

veréb: páros lábon ugrás

nyusziugrás: guggolás, combok összezárva, tenyerünket magunk elé tesszük és utána ugrunk.

béka: guggolunk, térdek szét vannak nyitva, kezünk csak mellettünk támaszt, lábbal ugrunk előre.

pók: ülésben helyezkedünk el, térdeket felhúzzuk, feneket megemeljük, tenyéren és talpon támaszkodva haladunk előre.

rák járás: ugyanaz mint a pók csak hátrafelé haladunk.

skorpió: ugyanaz mint a pókjárás csak oldalazva haladunk

tigris: tenyéren és talpon mászunk előre, közben mindig megérintjük az ellenkező oldali térdünket

medve:tenyéren és talpon haladunk előre de mikor a tenyér mozdul akkor az ellenkező oldali láb is.

kígyó: hason fekvésben haladunk előre, a lábakat csak húzzuk magunk után nem mozognak, az alkarunkra támaszkodva kúszunk.

teknős: négykézláb járás hátunkon valami nem túl nehéz tárgy. Pl.:babzsák, plüssállat-vigyázzunk ne essen le

1.

lerajzoljuk az állatokat( a gyerekek is segíthetnek) lapokra, majd húzunk egyet, és úgy haladunk végig az előre kijelölt vonalon ahogyan a kártyán lévő állat halad.

2.

Mondunk a gyerekeknek az egyik állatra jellemző tulajdonságot, miután felismerte melyik állatról van szó, aszerint halad végig a pályán.

3.

barkochba: gondolunk egy állatra-vagy a gyerekünk- a másik kérdéseket tesz fel amire igennel és nemmel kell válaszolni. Ha kitalálta a játékos az állatot, azzal a mozgással halad végig a pályán.

4.

Lehet egyszerre több állatot is húzni a lapok közül, majd miután megnéztük őket eltesszük és emlékezetből kell leutánozni a mozgásokat.

5.

Hasonlóan az előző feladathoz az emlékezetünkre hagyatkozunk mozgás közben, de most az adott állatra jellemző hangot mondunk majd jegyzünk meg egymás után.

Játszhatunk versenyben is párhuzamos pályán a gyerekekkel, biztos nagyon fogják élvezni, nekünk meg nem árt egy kis mozgás :)

 

Hipi-hopi

Az alábbi oldalon egy könnyen elkészíthető nagyon szórakoztató mozgásos játékötlet található.

https://anapfenyillata.cafeblog.hu/2015/05/31/hipi-hopi-5-perc-alatt-hazilag/?fbclid=IwAR1GXABk2tCI84iIP8yinJKJsRllgTCJV8qcINs06TtVAbXsqAEwgxP0_Pg

 

Mozgás és számolás színesben

Az alábbi képen látható egyszerű mozgásos játéktáblát elkészítjük.

img_8795.JPG

Szükségünk van egy színes és egy számos dobókockára illetve egy bábura. A játéklapon a körök olyan színűek legyenek mint a dobókocka színei.

(ha nincs színes dobókockánk, egy számosat is leragaszthatunk színes papírral)

A "start" mezőről indulunk, mindkét kocka dobásával. A színek mozgásos feladatokat jelölnek, melyeket annyiszor kell végrehajtani amennyit a számos kocka mutat. Mindig a soron következő olyan színre lépünk melyet dobtunk, és ott végrehajtjuk a színhez tartozó mozgást annyiszor amekkora számot dobtunk.

Színekhez tartozó mozgások: (persze mást is kitalálhatunk)

zöld= bukfenc

kék= guggolás

citromsárga= terpeszugrás

narancssárga= előre karkörzés

piros=páros lábon ugrás

lila= nyusziugrás

Van három olyan mező ahol több irányba is lehet haladni, plusz feladatért a célhoz vezető rövidebbik úton folytathatjuk a játékot. ( két mező úgy van kialakítva, hogy előbbre visz a cél felé a jó válasz, egy pedig "megment" az újrakezdéstől azáltal, hogy jó válasz esetén maradunk a helyünkön nem kell a "start" mezőre visszalépni)-ez játék közben nyilvánvalóvá válik és könnyen megérthető.

Plusz feladat:

- érintsd meg a a bal kezeddel a jobb térdedet

- érintsd meg a jobb kezeddel a bal füledet

 

Célba ragacs

 Az alábbi játékhoz szigetelőszalagot ragasztunk össze-vissza ajtóra, vagy két szék közé, és apró pompomokkal célba dobunk velük. Ha ügyesek vagyunk felragadnak a szalagra.

img_8823_3.jpg

 

 Zsebkendő darabkák is ragadnak, azokkal is lehet játszani. Szem kéz koordinációt fejleszt, illetve versenyezhetünk is mely a kudarctűrő képességet is fejleszti. Megszámoljuk kinek mennyi golyó maradt fenn a ragacson, ő lesz a nyertes. Így a számlálást is gyakoroljuk. Megbeszéljük kinek lett több/ kevesebb találata.

 

Mozgás videó

Garantált a jó étvágy bármi is legyen az ebéd, ha végigcsinálod az alábbi videó segítségével a torna foglalkozást :)

https://www.youtube.com/watch?v=_nKvCEJsv9k

 

Figyelem-testrész-móka

 https://www.youtube.com/watch?v=CY8K7y3hHZY

 

A bejegyzés trackback címe:

https://annafejleszt.blog.hu/api/trackback/id/tr8315547090
süti beállítások módosítása