Anna Tanoda

Anna Tanoda

Téri tájékozódás, jobb-bal oldal differenciálása

2020. március 23. - Annafejleszt

 

Kedves Gyerekek, Szülők!

Pár játékötlet ehhez a fejlesztési területhez.

Érdemes a gyerekek kezét (én a jobbat szoktam velük :)  )megjelölni, pl.: nyomdával, szalaggal, karkötővel...

És már kezdődhet is a játék....

1.

Előzőleg elrejtett tárgyat (vagy akár finomságot :) )kell megkeresni a gyerekeknek szóbeli utasítások alapján. "Előre, hátra, jobbra vagy balra lépj" instrukciók szerint. Ha nehezíteni akarjuk, azt is megmondhatjuk hányat lépjen az adott irányba.

2.

Babzsák, kedvenc plüssállat elhelyezése a térben: a gyermek helyezze a tárgyat a szék alá, asztal fölé, asztalra, szék bal oldalára, maga elé, háta mögé, jobb lába mellé. Majd a gyermek nevezze meg, hová tettük játékát.

3.

A gyermekek párosítsanak különböző ruhadarabokat ( zoknit, cipőket.) Ha van időnk, akkor papírból kivágott kezeket és lábakat is készíthetünk különböző színekben, melyeket a gyermek szétválogat bal és jobb párokra.

4.Papírból (én lamináltam, de nem lényeges) tudunk nyilakat kivágni és milton kapoccsal rögzíteni egy téglalap alakú másik laphoz. Ezáltal minden irányban forgatható nyilakat kapunk. A gyerekek leutánozhatják mi hogyan állítottuk be a nyilakat, közben elmondva, hogy jobb-bal-fel-le, vagy nem mutatjuk, csak szóban kérjük őket hogyan állítsák be a nyilakat a kért irányba, vagy ők állítják tetszőleges sorrendbe őket és ha kész, elmondják melyik melyik irányba mutat.

 

 

image0_2.jpeg

5.

 

 

 

 

 

 

 

Kedves Gyerekek!

Ma egy téri tájékozódást és számolást is fejlesztő játékot hoztam.

Először is kell hozzá egy tojástartó. Legjobb ha egy 30 darabosat találtok.

A játék neve " Csemegét a halaknak!"

img_7577_1.JPG

 

img_7576.JPG

Előkészületek:

A tojástartót befestettem kékre-ez a víz amiben a halak úsznak.(festés nélkül is teljesen megfelelő)

A halakat kinyomtattam, de természetesen rajzolni is lehet őket.

Ha megvan a képzeletbeli tengerünk a halakkal, szükségünk lesz még valami apró szemű "eledelre". Pl.: bab, lencse, sárgaborsó, vagy akár legó kocka.

Egy halacskát letakarunk-én koronggal tettem- és azt kérjük a gyerekektől, hogy adjanak eleséget annak a halacskának amelyik a korong fölött, alatt, jobb oldalán, bal oldalán úszik. A korongot áthelyezhetjük másik halra is...

Bonyolíthatjuk, hogy azt is megmondjuk közben, hogy hány darab eleséget tegyen a halacskának.

Úgy is játszhatjuk, hogy megbeszéljük melyik halat etetjük meg, majd a gyermekünk becsukja a szemét, tapsolunk neki, majd kinyitja a szemét és annyi eleséget ad a halnak amennyi tapsot hallott.

Sor és oszlop fogalmának megismerésére is játszható. Megbeszélhetjük, melyik sor/oszlop hányadik halacskáját etessük meg és hány eleséget kapjon.

Kellemes időtöltést :)

 

Cipős

Most, hogy itt a tavasz, ideje eltenni messzebbre a téli cipőket és előkeresni a tavasziakat. De mielőtt nagyon elpakolnánk játszunk velük egyet.

A "rumlival" járó dolgokat nagyon szeretik a gyerekek, úgyhogy vegyük elő az összes cipőnket, szandálunkat, papucsunkat és játékra fel!

A lényege a játékunknak, hogy a gyerekeknek meg kell keresniük a lábbelik jobb és bal párjait.

Ezt tehetik úgy, hogy felpróbálgatják a nekik tetsző cipőket de kérjük meg, hogy először a jobb lábára valót keresse. Segíthetjük, ha megjelöljük a jobb lábunkat egy bokaszalaggal előtte.

Ha megunta a próbálgatást a gyerekünk megkérhetjük, hogy próbálja meg ránézésre két kupacba válogatni a cipőket. Egy jobb és bal lábra való kupacra...

Beszállhatunk a játékba és a magunk számára is "rendelhetünk" cipőt, mintha boltban lennénk. Nehezíthetjük ha azon kívül, hogy megmondjuk melyik lábunkra való cipőt szeretnénk felpróbálni először, más tulajdonságát is elmondjuk a lábbelinek. Pl.: nyári viselet, piros színű... itt már több mindenre kell figyelnie a válogatás közben.

Akár vásárlósat is játszhatunk, ehhez kis papírkorongokat vágjunk ki, amik a pénzek lesznek. Indulhat is a boltos játék... Megbeszéljük hány ft (korong) egy egy cipő.

 

Menekülj halacska

Az alábbi ötlet alapját korábban láttam már az interneten, szívószál segítségével labirintust készíthetünk amelyben golyót vezetünk végig. A szem-kéz koordinációt, a téri irányokat is gyakorolhatjuk ezzel az egyszerű játékkal.

A mi változatunkhoz szükségünk lesz egy cipősdobozra, pár darab szívószálra, ragasztóra, ollóra.

A cipősdoboz egyik alsó sarkába egy kis lyukat vágunk, melyen a golyónk majd átfér. A szívószálakat pár cm-es darabokra vágjuk, és egymás mellé ragasztjuk a dobozunk aljába. Ezek mentén fog haladni a golyó a doboz egyik felső sarkából a célig, ami a doboz egyik alsó sarka.

Mellékelem az általam készített dobozt, ahol én a golyót halacskának hívom ami épp menekül a cápa elől. Hasonló történetet kitalálva színesíthető a játék.

img_8144.jpg

A golyó vezetése közben mondják a gyerekek épp melyik irányba gurul a golyó, ezzel elmélyítjük a téri irányok neveit.

Minél nagyobb dobozunk és minél több szívószálunk van, annál kanyargósabb és nehezebb pályát tudunk készíteni.

 

 Tánc és tanulás

A következő kis dal segítségével gyakorolhatjuk a jobb és bal oldali testrészeinket. Végezzük el éneklés közben a dalban kért mozgásokat.

https://www.youtube.com/watch?v=-FJD0mS47I4

 

Jobb-bal pipi

Az alábbi oldalon egy aranyos jobb-bal gyakorló feladat található.

https://wordwall.net/play/1521/230/558?fbclid=IwAR13JpkWKKzMseSGYdZPbA7X-vmus5vmnsHZaQsCx9D12Kd-VpuC-6a28Qw

 

 Kupak játék

A feladathoz négy db műanyag kupakra (vagy papírból készült körre) van szükségünk, 4 db színes pálcikára (ezt is helyettesíthetjük színes papírcsíkokkal).

A legegyszerűbb ha képekkel mutatom be a feladatot:

img_8613.JPG

 

 

 

img_8612.JPG

 

 

 

 

img_8611.JPG

 

 

 

 

 

A kupakokra színes nyilakat rajzolunk, több kis papírra pedig hasonlóan az enyémhez sablonokat, amik szerint el kell helyzeni a kupakokat és a pálcikákat.

Segíti a téri irányok helyes megtanulását, ha hangosan is mondják a gyerekek  az irányokat miközben kiteszik a kupakokat (jobbra-balra-fel-le).

Az is számít, hogy a pálcikák hogyan állnak egymáson, melyik van alul illetve felül. Ezzel a vizuális figyelmet gyakoroljuk.

Vizuális emlékezetet is fejleszthetünk a feladattal. Először a sablont jól figyeljük meg, azután azt letakarva tegyék ki helyesen a pálcikákat, kupakokat a gyerekek.

+1 tipp: Ha segítenek a sablonok elkészítésében a kezeik is ügyesednek :)

 

 Merre mennek?

 Kattints a feladatra és döntsd el jobbra vagy balra :)

https://learningapps.org/2786474

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://annafejleszt.blog.hu/api/trackback/id/tr5315547082
süti beállítások módosítása