Kedves Gyerekek, Szülők!
Pár játékötlet ehhez a fejlesztési területhez.
Érdemes a gyerekek kezét (én a jobbat szoktam velük :) )megjelölni, pl.: nyomdával, szalaggal, karkötővel...
És már kezdődhet is a játék....
1.
Előzőleg elrejtett tárgyat (vagy akár finomságot :) )kell megkeresni a gyerekeknek szóbeli utasítások alapján. "Előre, hátra, jobbra vagy balra lépj" instrukciók szerint. Ha nehezíteni akarjuk, azt is megmondhatjuk hányat lépjen az adott irányba.
2.
Babzsák, kedvenc plüssállat elhelyezése a térben: a gyermek helyezze a tárgyat a szék alá, asztal fölé, asztalra, szék bal oldalára, maga elé, háta mögé, jobb lába mellé. Majd a gyermek nevezze meg, hová tettük játékát.
3.
A gyermekek párosítsanak különböző ruhadarabokat ( zoknit, cipőket.) Ha van időnk, akkor papírból kivágott kezeket és lábakat is készíthetünk különböző színekben, melyeket a gyermek szétválogat bal és jobb párokra.
4.Papírból (én lamináltam, de nem lényeges) tudunk nyilakat kivágni és milton kapoccsal rögzíteni egy téglalap alakú másik laphoz. Ezáltal minden irányban forgatható nyilakat kapunk. A gyerekek leutánozhatják mi hogyan állítottuk be a nyilakat, közben elmondva, hogy jobb-bal-fel-le, vagy nem mutatjuk, csak szóban kérjük őket hogyan állítsák be a nyilakat a kért irányba, vagy ők állítják tetszőleges sorrendbe őket és ha kész, elmondják melyik melyik irányba mutat.
5.
Kedves Gyerekek!
Ma egy téri tájékozódást és számolást is fejlesztő játékot hoztam.
Először is kell hozzá egy tojástartó. Legjobb ha egy 30 darabosat találtok.
A játék neve " Csemegét a halaknak!"
Előkészületek:
A tojástartót befestettem kékre-ez a víz amiben a halak úsznak.(festés nélkül is teljesen megfelelő)
A halakat kinyomtattam, de természetesen rajzolni is lehet őket.
Ha megvan a képzeletbeli tengerünk a halakkal, szükségünk lesz még valami apró szemű "eledelre". Pl.: bab, lencse, sárgaborsó, vagy akár legó kocka.
Egy halacskát letakarunk-én koronggal tettem- és azt kérjük a gyerekektől, hogy adjanak eleséget annak a halacskának amelyik a korong fölött, alatt, jobb oldalán, bal oldalán úszik. A korongot áthelyezhetjük másik halra is...
Bonyolíthatjuk, hogy azt is megmondjuk közben, hogy hány darab eleséget tegyen a halacskának.
Úgy is játszhatjuk, hogy megbeszéljük melyik halat etetjük meg, majd a gyermekünk becsukja a szemét, tapsolunk neki, majd kinyitja a szemét és annyi eleséget ad a halnak amennyi tapsot hallott.
Sor és oszlop fogalmának megismerésére is játszható. Megbeszélhetjük, melyik sor/oszlop hányadik halacskáját etessük meg és hány eleséget kapjon.
Kellemes időtöltést :)
Cipős
Most, hogy itt a tavasz, ideje eltenni messzebbre a téli cipőket és előkeresni a tavasziakat. De mielőtt nagyon elpakolnánk játszunk velük egyet.
A "rumlival" járó dolgokat nagyon szeretik a gyerekek, úgyhogy vegyük elő az összes cipőnket, szandálunkat, papucsunkat és játékra fel!
A lényege a játékunknak, hogy a gyerekeknek meg kell keresniük a lábbelik jobb és bal párjait.
Ezt tehetik úgy, hogy felpróbálgatják a nekik tetsző cipőket de kérjük meg, hogy először a jobb lábára valót keresse. Segíthetjük, ha megjelöljük a jobb lábunkat egy bokaszalaggal előtte.
Ha megunta a próbálgatást a gyerekünk megkérhetjük, hogy próbálja meg ránézésre két kupacba válogatni a cipőket. Egy jobb és bal lábra való kupacra...
Beszállhatunk a játékba és a magunk számára is "rendelhetünk" cipőt, mintha boltban lennénk. Nehezíthetjük ha azon kívül, hogy megmondjuk melyik lábunkra való cipőt szeretnénk felpróbálni először, más tulajdonságát is elmondjuk a lábbelinek. Pl.: nyári viselet, piros színű... itt már több mindenre kell figyelnie a válogatás közben.
Akár vásárlósat is játszhatunk, ehhez kis papírkorongokat vágjunk ki, amik a pénzek lesznek. Indulhat is a boltos játék... Megbeszéljük hány ft (korong) egy egy cipő.
Menekülj halacska
Az alábbi ötlet alapját korábban láttam már az interneten, szívószál segítségével labirintust készíthetünk amelyben golyót vezetünk végig. A szem-kéz koordinációt, a téri irányokat is gyakorolhatjuk ezzel az egyszerű játékkal.
A mi változatunkhoz szükségünk lesz egy cipősdobozra, pár darab szívószálra, ragasztóra, ollóra.
A cipősdoboz egyik alsó sarkába egy kis lyukat vágunk, melyen a golyónk majd átfér. A szívószálakat pár cm-es darabokra vágjuk, és egymás mellé ragasztjuk a dobozunk aljába. Ezek mentén fog haladni a golyó a doboz egyik felső sarkából a célig, ami a doboz egyik alsó sarka.
Mellékelem az általam készített dobozt, ahol én a golyót halacskának hívom ami épp menekül a cápa elől. Hasonló történetet kitalálva színesíthető a játék.
A golyó vezetése közben mondják a gyerekek épp melyik irányba gurul a golyó, ezzel elmélyítjük a téri irányok neveit.
Minél nagyobb dobozunk és minél több szívószálunk van, annál kanyargósabb és nehezebb pályát tudunk készíteni.
Tánc és tanulás
A következő kis dal segítségével gyakorolhatjuk a jobb és bal oldali testrészeinket. Végezzük el éneklés közben a dalban kért mozgásokat.
https://www.youtube.com/watch?v=-FJD0mS47I4
Jobb-bal pipi
Az alábbi oldalon egy aranyos jobb-bal gyakorló feladat található.
Kupak játék
A feladathoz négy db műanyag kupakra (vagy papírból készült körre) van szükségünk, 4 db színes pálcikára (ezt is helyettesíthetjük színes papírcsíkokkal).
A legegyszerűbb ha képekkel mutatom be a feladatot:
A kupakokra színes nyilakat rajzolunk, több kis papírra pedig hasonlóan az enyémhez sablonokat, amik szerint el kell helyzeni a kupakokat és a pálcikákat.
Segíti a téri irányok helyes megtanulását, ha hangosan is mondják a gyerekek az irányokat miközben kiteszik a kupakokat (jobbra-balra-fel-le).
Az is számít, hogy a pálcikák hogyan állnak egymáson, melyik van alul illetve felül. Ezzel a vizuális figyelmet gyakoroljuk.
Vizuális emlékezetet is fejleszthetünk a feladattal. Először a sablont jól figyeljük meg, azután azt letakarva tegyék ki helyesen a pálcikákat, kupakokat a gyerekek.
+1 tipp: Ha segítenek a sablonok elkészítésében a kezeik is ügyesednek :)
Merre mennek?
Kattints a feladatra és döntsd el jobbra vagy balra :)
https://learningapps.org/2786474